Dostopnost
[wpa_toolbar]

Mednarodne poti Drame

V preteklih nekaj sezonah so po geografski oddaljenosti najbolj izstopala gostovanja SNG Drama Ljubljana na mednarodnih festivalih v Južni Koreji, Kolumbiji, Mehiki, Franciji, Španiji, Rusiji, Belorusiji, Srbiji, Romuniji, Bolgariji, Turčiji, Severni Makedoniji in Črni gori ter na Kitajskem, Finskem, Poljskem, Slovaškem in Češkem. Drama pa je tudi veliko gostovala v gledališčih v Avstriji, Nemčiji, Italiji, na Hrvaškem in v Bosni in Hercegovini. Več deset predstav, ki so jih na treh celinah nanizale žanrsko in performativno raznolike uprizoritve v samostojni ali koprodukcijski izvedbi Drame, si je na več deset svetovnih gledaliških odrih ogledalo več deset tisoč gledalcev. Številna od omenjenih gostovanj so se trajno vtisnila v družbeni spomin kot prelomna povezovanja slovenske in svetovne gledališke umetnosti.

V letu 2019 so predstave SNG Drama Ljubljana enaintridesetkrat zaživele na festivalskih in gledaliških odrih zunaj Slovenije. Enega največjih gostovalnih uspehov v sezoni 2019/20 je Drama doživela na 53. Bitefu z uprizoritvijo Ali: Strah ti pojé dušo. Septembra 2019 se je vpisala v zgodovino z izjemnim dosežkom: postala je prva slovenska in ena zelo redkih gostij v častitljivi zgodovini festivalskega tekmovalnega programa, ki je hkrati prejela glavno nagrado, nagrado za najboljšo režijo in nagrado za najboljšo predstavo po izboru občinstva. Na krilih tega in drugih dosežkov na področju mednarodnih gostovanj je Drama načrtovala zelo vidno in dinamično mednarodno prisotnost tudi v letu 2020.

S pojavom in svetovnim razmahom pandemije koronavirusa pa je ljubljanska Drama, enako kot tudi vsa druga svetovna gledališča in kulturne ustanove, morala odložiti ambiciozne potovalne načrte. Tako ji je v letu 2020 uspelo uresničiti le eno gostovanje zunaj državnih mej, s sodobno dramsko opero Deklica s strunami v režiji Marjana Nečaka v Trstu. Več kot trideset drugih gostovanj v tujini je bilo namreč načrtovanih spomladi, poleti in jeseni mesecih, to pa je preprečila pandemija. Tako so odpadla oziroma bila prestavljena številna pomembna in dolgo načrtovana gostovanja. Naštejmo le nekatere: uprizoritev Ali: Strah ti pojé dušo po Fassbinderjevem filmu Vsi drugi se imenujejo Ali v režiji Sebastijana Horvata bi morala sodelovati na Mednarodnem gledališkem festivalu Kontakt na Poljskem, na Mednarodnem festivalu malih odrov Reka na Hrvaškem, na mednarodnem festivalu Mittelfest v Italiji, na Mit festivalu v Črni gori in na jubilejnem 10. Mednarodnem gledališkem forumu Teart v Belorusiji. Avtorski projekt Pogovori o ljubezni, mednarodna koprodukcija v režiji Jerneja Lorencija v izvedbi SNG Drama Ljubljana in Kraljevskega pozorišta Zetski dom na Cetinju, ni doživel premiere v Italiji in Albaniji in udeležbe na festivalu Teatar na raskršću v Srbiji. Odpadla so številna evropska gostovanja mednarodne koprodukcije hamburškega gledališča Thalia Theater Neverland po motivih Petra Pana Jamesa Matthewja Barrieja v režiji Antúja Romera Nunesa, pri kateri sodeluje tudi Drama. S poetično dramo Oscarja Wilda Saloma v režiji Eduarda Milerja bi morali gostovati v beloruski prestolnici ob 100. obletnici Narodnega akademskega gledališča Janka Kupale. Goethejeva dramska pesnitev Faust, koprodukcija Drame in Festivala Ljubljana v režiji Tomaža Pandurja, bi morala leta 2020 ponovno obkrožiti svet: turneji po mehiških velemestih Ciudad de México, Monterrey in Guadalajara bi sledilo potovanje na Kitajsko in nastop na osrednjem prizorišču svetovno sloveče Opere Guangdžov. Novembra bi ekipa Fausta sklenila svetovno turnejo z nastopom v Tel Avivu na mednarodnem festivalu Once 2020, ki ga prireja znamenito izraelsko gledališče Habima. Koprodukcijska Homerjeva Iliada je bila povabljena na Kitajsko, z več ponovitvami bi jo predstavili v desetmilijonskem mestu Hangčou, središču pokrajine Žedžiang na daljnem vzhodu te prostrane države. Načrtovali smo tudi dvojno gostovanje na 54. Beograjskem mednarodnem gledališkem festivalu (Bitef) s Pljuči Duncana Macmillana v režiji Žige Divjaka in znanstvenim kabaretom 2020 po motivih besedil Yuvala Noaha Hararija v režiji Ivice Buljana, koprodukcijo z Mestnim gledališčem ljubljanskim in Cankarjevim domom. V času, ko se je po vsej Evropi silovito razmahnil drugi val pandemije, bi morali z uprizoritvijo Deklica s strunami Marjana Nečaka in Maje Hrgović v režiji Marjana Nečaka sodelovati na 3. Mednarodnem gledališkem festivalu v Kielcah na Poljskem.

»Na čakanje« na potovanjem bolj prijazne čase so bila razporejena tudi gostovanja drugih predstav Drame, in sicer v Avstriji, v Italiji, na Hrvaškem, Češkem, v Srbiji, Makedoniji, Bolgariji, Ukrajini …

A vsako »temno« in negotovo obdobje na neki točki začne postajati svetlejše in gledališka umetnost vedno najde pot do občinstva. Tako smo se z uprizoritvijo Deklica s strunami februarja po spletu predstavili v Milanu v okviru 12. festivala Mednarodna nagrada Golo gledališče Terese Pomodoro, ki je potekalo je v sezoni 2020/21 v organizacijskem sodelovanju gledališča Spazio Teatro No’hma Teresa Pomodoro in mesta Milano, pod častnim pokroviteljstvom predsednika Republike Italije in ob podpori italijanskega Ministrstva za zunanje zadeve in mednarodno sodelovanje. Počasno umirjanje epidemioloških razmer v obeh državah namreč še ni dovoljevalo potovanja Drame v Italijo in igranja pred občinstvom v dvorani milanske No’hme, zato smo se občinstvu in strokovni žiriji, ki jo sestavljajo ugledni gledališčniki z vseh koncev sveta, po spletu predstavili s posebej za to priložnost odigrano predstavo na Velikem odru Drame. Podobne dogovore imamo tudi z nekaterimi drugimi evropskimi in svetovnimi festivali, ki se jih zaradi pandemije nismo mogli udeležiti v sezonah 2019/20 in 2020/21. Tako smo marca koprodukcijsko uprizoritev Pogovori o ljubezni predstavili na virtualni plaformi ADNICH – Jadransko-jonskega gledališkega festivala o nesnovni dediščini. Konec maja je bila na 25. Mednarodnem gledališkem festivalu Kontakt spletna premiera dokumentarnega filma z naslovom Kaj se je zgodilo z Alijem?, ki smo ga pripravili o uprizoritvi Ali: Strah ti pojé dušo v sodelovanju s Tonetom Stojkom. Prehod med sezonama 2020/21 in 2021/22 pa obeležujejo gostovanja uprizoritev: Deklica s strunami v okviru tekmovalnega programu 22. Mednarodnega festivala komornega gledališča Zlati lev v Umagu (junij) in na 3. Mednarodnem gledališkem festivalu v Kielcah (september), Moj mož na jubilejnem 30. festivalu Mittelfest 2021 v Čedadu (avgust) in Pljuča na 54. Bitefu v Beogradu (september).

Skrbno ohranjamo in negujemo odnose s številnimi tujimi gledališči in mednarodnimi gledališkimi festivali ter si tako na vseh straneh prizadevamo zagotoviti možnosti, da bi se kolesje gledaliških potovanj v prihodnje spet živahno vrtelo, tako za  naše uprizoritve v sosednjih državah in po svetu kot tudi za  obiske tujih gledališč v Drami in na Drama Festivalu.

Potovanje – metaforično ali dejansko – je vedno bilo in bo tudi ostalo eno temeljnih poslanstev vrhunske gledališke umetnosti in nepogrešljiva esenca njenega rituala pretakanja čustvene energije z odra v dvorano in nazaj.

 

Zapri