Dostopnost
Search
Close this search box.

Rihard III. + II.

»Sedimo v krogu in si pripovedujemo. Žalostne zgodbe o smrti kraljev. Nekateri odstavljeni. Nekateri ubiti v vojni. Nekateri zaklani med spanjem. Vsi mrtvi.«
Rihard II., III/2

Dramski diptih z epilogom o smrti
Po Rihardu III. in Rihardu II. Williama Shakespeara v prevodu Mateja Bora

Premiera

5. april 2014

Veliki oder

Trajanje:

135 minut, z odmorom

Režiser

Tomaž Pandur

Ustvarjalci

Avtorska ekipa

AVTORICI PRIREDBE

Lada Kaštelan, Livija Pandur

Drama Igralec: Lada Kaštelan, Livija Pandur | odpri ustvarjalca

DRAMATURGINJA

Livija Pandur

Drama Igralec: Livija Pandur | odpri ustvarjalca

SCENOGRAF

Sven Jonke (Numen)

Drama Igralec: Sven Jonke (Numen) | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALEC VIDEA

Dorijan Kolundžija

Drama Igralec: Dorijan Kolundžija | odpri ustvarjalca

KOSTUMOGRAF

Alan Hranitelj

Drama Igralec: Alan Hranitelj | odpri ustvarjalca

AVTORJA GLASBE

Primož Hladnik, Boris Benko (SILENCE)

Drama Igralec: Primož Hladnik, Boris Benko (SILENCE) | odpri ustvarjalca

KOREOGRAF

Anže Škrube

Drama Igralec: Anže Škrube | odpri ustvarjalca

LEKTORICA

Tatjana Stanič

Drama Igralec: Tatjana Stanič | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALEC LUČI

Andrej Hajdinjak

Drama Igralec: Andrej Hajdinjak | odpri ustvarjalca

ASISTENT KOSTUMOGRAFA

Andrej Vrhovnik

Drama Igralec: Andrej Vrhovnik | odpri ustvarjalca

ASISTENT REŽISERJA (ŠTUDIJSKO)

Tin Grabnar

Drama Igralec: Tin Grabnar | odpri ustvarjalca

Igralska zasedba

Branko ŠturbejDrama Igralec: Branko Šturbej | odpri igralca

Kralj Rihard III.

Saša TabakovićDrama Igralec: Saša Tabaković | odpri igralca

Kralj Rihard II.

Jernej Šugman

Henrik Bolingbroke, kasneje Henrik IV.

Polona JuhDrama Igralec: Polona Juh | odpri igralca

Lady Ana

Silva ČušinDrama Igralec: Silva Čušin | odpri igralca

Kraljica Elizabeta

Alojz Svete

Vojvoda Yorški

Klemen Slakonja

Vojvoda Clarence

Uroš FürstDrama Igralec: Uroš Fürst | odpri igralca

Robert Brakenbury

Robert Korošec

Kralj Edvard IV.

Radko Polič

Kralj

Režiser Tomaž Pandur se po motivih historičnih kronik Williama Shakespeara Rihard III. in Rihard II. ukvarja z »velikim mehanizmom« krvave zgodovine vzpona na oblast, izgube oblasti, in posledično smrti skozi psihologijo osebnosti, ki so v svojem osnovnem bistvu in krvotoku misli danes še vedno aktualne, prisotne in prepoznavne. Večno hlepenje po moči in oblasti je boj na več ravneh zavesti in razkriva človeške strasti, slabosti in neustavljiv nagon po destrukciji in avtodestrukciji. Je mikropsihologija velikih osebnosti, je razgaljanje oblasti, ki ima imena in priimke, je brezobziren boj živih ljudi, ki vsi sedijo okrog iste mize. Danes nas odkrivanje »velikega mehanizma« vodi v mehanizem znotraj nas samih, globoko tja, kjer z nasiljem ustvarjamo žrtve in kjer kot žrtve postanemo nasilneži. V moč lastne avtodestrukcije, ko hlepimo po moči, obvladovanju in posedovanju Drugega. Zaradi katere zavajamo, obsedamo, uničujemo, ranimo, zaradi katere smo brezčutni in brez milosti. In o tem ne razmišljamo. Toda ko jo enkrat imamo, se ji ne moremo več odreči. Ničemur se ne moremo odreči, niti življenju. Niti oblasti nad lastnim telesom. Vse močneje hočemo in vse težje predajamo svoje krone. Rihard III. bo storil vse, da jo dobi, Rihard II. bo storil vse, da jo zadrži. Vzponu sledi padec, padcu smrt. Smer je le ena. Vsi gremo v Jeruzalem.

 

Iz gledališkega lista

Rihard III. + II. Dramski diptih z epilogom o smrti smo v dramaturškem konceptu razdelili na tri dele: Vzpon, Padec in Jeruzalem. Vzpon na oblast, padec z oblasti in tako imenovani Jeruzalem kot univerzalni prostor prehajanja iz življenja v smrt, kot zaključek dolgega potovanja v noč. Kot pogled čez previs časa, ki nam odkriva, kaj vse lahko pretrpi »vohun božlji« ali »norec Časa – imenovan človek«. Kako se vzpenja, omahuje, dvomi, ljubi, sovraži, kako iz svojih rok noče ali ne more predati »krone«, kako pade in se sesuje v nič, da bi na prestol sedel novi kralj. … Deluje inteligenca »velikega mehanizma« (Jan Kott), peklenski stroj, ki se v kolesju zgodovine ponavlja v neskončnost in vedno znova sledi istemu obrazcu: vzponu sledi padec. V tem mehanizmu zgodovine pa je protagonist vedno človek, mikropsihologija posameznika, njegovi osebni vzponi in padci, soočanje s samim sabo, s svojimi hotenji in strahovi. V prepoznavanju lastnega bistva in večnem vprašanju: »Sem – nisem? Nisem – sem?« (Rihard II., IV/1) V mreženju odnosov, neusmiljenem boju za prevlado, v nenehnem iskanju odraza v razbitem ogledalu, ki ne vrača prave slike. Rihard III. bi dal kraljestvo za konja, Rihard II. kraljestvo za grob. … Potem se vse konča v Jeruzalemu. Krona je potovala z ene glave na drugo, znotraj je votla, in v tej praznini vlada Kralj. Ali krona sama. Kot jelenovo rogovje brez opore, nekje med tem in onim svetom. Kot vrh drevesa življenja. Kot vez med nebom in zemljo. Okrogla miza se je zožila na manjši krog. Enako popoln in brezkončen. V rogovju se bo nekoč pojavil križ in postalo bo simbol mističnega rešitelja.
Livija Pandur, Vzpon, padec in Jeruzalem (odlomek)

Nagrada

Alojz Svete – Župančičeva nagrada 2015, tudi za vlogo Vojvode Yorškega

Iz medijev

TV Slovenija 1, Studio City, 7. april 2014, Špela Kožar

Rihard III. + II.

Prikaži vseSkrij

Podpornik

Zapri