Dostopnost
Search
Close this search box.

Sławomir Mrożek

Emigranta

Živiva tukaj kot dve bakteriji v notranjosti kakšnega organizma. Dva tujka. Parazita ali pa še kaj hujšega. Mogoče sva dve bolezenski bakteriji? Povzročitelja razkroja v zdravem organizmu? Kochova paličasta bacila, virusa, gonokoka?

Naslov izvirnika: Emigranci

Premiera

13. oktober 2021

Mala Drama

Trajanje:

90 minut, brez odmora

Režiserka

Nina Ramšak Marković

Ustvarjalci

Avtorska ekipa

PREVAJALEC

Uroš Kraigher

Drama Igralec: Uroš Kraigher | odpri ustvarjalca

REDAKCIJA PREVODA

Darja Dominkuš

Drama Igralec: Darja Dominkuš | odpri ustvarjalca

DRAMATURG

Milan Ramšak Marković

Drama Igralec: Milan Ramšak Marković | odpri ustvarjalca

SCENOGRAF

Igor Vasiljev

Drama Igralec: Igor Vasiljev | odpri ustvarjalca

KOSTUMOGRAFINJA

Ana Janc

Drama Igralec: Ana Janc | odpri ustvarjalca

AVTOR GLASBE

Luka Ipavec

Drama Igralec: Luka Ipavec | odpri ustvarjalca

LEKTORICA

Klasja Kovačič

Drama Igralec: Klasja Kovačič | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALKA SVETLOBE

Mojca Sarjaš

Drama Igralec: Mojca Sarjaš | odpri ustvarjalca

Enodejanka Sławomirja Mrożka je zgodba, ki se odvija na novoletno noč v življenju dveh imigrantov – intelektualca (političnega, ideološkega migranta) in fizičnega delavca (ekonomskega migranta). Skozi dialog med njima pride do soočenja dveh radikalno drugačnih pogledov na svet in to v razpletu pusti tujca prepuščena samima sebi in brez iluzije o srečnemu koncu.
Drama Emigranta vsekakor izhaja iz izkušnje samega avtorja, ki je leta 1963 zapustil Poljsko in pobegnil najprej v Italijo, nato pa v Francijo. Zato ni nenavadno, da so takšne neposredno politične interpretacije, ki so dramo videle predvsem kot zgodbo o disidentih, ki so bežali na drugo stran železne zavese (s tem pa kot kritiko o pomanjkanju svobode v državah Sovjetske zveze), prinesle prvim pollegalnim izvedbam predstave v gledaliških krogih v Moskvi kultni status. Vendar omenjeno dramsko besedilo ponuja tudi popolnoma drugačno branje, o čemer govori veliko število uprizoritev na manjših evropskih, predvsem pa ameriških odrih. To je seveda povezano tudi s tem, da je besedilo izjemno duhovito in mojstrsko napisano, in predvsem s tem, da namiguje na skromnejšo produkcijsko postavitev z zgolj dvema igralcema v vsakdanjem, jasno definiranem prostoru igre.
Lika v življenju drug drugega delujeta kot parazita, ki pa skozi nenehne konflikte ustvarjata simbiozo, saj kljub temu da imata nasprotne poglede na okolico, z naše perspektive pripadata isti skupnosti. Oba sta izločena iz družbe in to jima daje isto simbolno vrednost. Nosita vlogo družbenega zajedalca, odpadnika, imigranta. Ravno v teh najnižjih plasteh socialne vertikale pa se komični žanr zelo dobro znajde. Komedija, ki uporablja banalnosti konkretnih teles v točno določenih dejanjih, zelo dobro omogoča branje na dveh nivojih, konkretnem in abstraktnem, pri tem da konkretno dogajanje ne ostane zgolj metaforično, temveč je v njem lahko velik politični in emancipacijski potencial.
Nina Ramšak Marković

Uprizoritvene pravice: Diogenes Verlag AG Zürich.
Iz gledališkega lista

Dejstvo, da so »oni« (tukajšnji ljudje, s katerimi nima smisla iskati stika) zgoraj, naša junaka pa spodaj v kleti, kot tudi ostrina, s katero je Mrożek ustvaril lik pisca-disidenta, s katerim se je nedvomno identificiral, pripomoreta k temu, da se zdi, da sta oba junaka enakopravna, pa naj sta še tako različna. Vendar pa se zavedamo, da sta njuna svetova tako daleč narazen, da se »v realnem življenju« ne bi nikoli srečala. Mrożkova igra ni komedija, vendar pa je odnos med likoma zelo duhovit, med drugim tudi zato, ker bi »resna« igra v svoji poetični zgoščenosti delovala tezno. Tako pa igro sprejmemo, ker je v komičnem izročilu to ena najstarejših konvencij: odnos med dvema moškima, eden je iz višjega sloja (ukvarja se z ljubeznijo, dvoboji, filozofijo in poezijo), drugi pa je iz nižjega sloja (v glavnem ga zanimata hrana in vino). Ta odnos skozi komično abstrahiranje postane zgodba o medčloveških odnosih nasploh in še več, razumeti ga je mogoče kot spravo me dvema vrstama teženj, idealistično in materialistično, ki sta zunaj sveta komedije (pa tudi sveta duhovnosti, seksualnosti ali revolucionarnega duha) popolnoma nespravljivi.
Milan Ramšak Marković, Umetnik in njegov objekt (odlomek)

Iz medijev

Delo, 15. februar 2022, Peter Rak

Predstavljen izbor tekmovalnih predstav

Prikaži vseSkrij
Zapri